måndag 8 juli 2013

Stomiomläggning

När Lisa fick sin stomi provade vi  lite stomipåsar, och ju äldre hon blev desto mer jag var missnöjd med dem. Speciellt när Lisa hade tvådelsbandage, då en gång drog hon i påsen och den satt kvar i handen. Andra delen befann sig kvar på magen. Det var så jag började leta igen efter den sorten som skulle passa fröken bäst. Och jag måste nog påpeka att jag har absolut inget emot tvådelsbandage men det passade inte oss helt enkelt.
Jag googlade och var hos stomiterapeut, till slut kom en tanke till mig, att eftersom Lisas stomi sitter på tunntarmen och avföringen är mycket tunn, kan hon lika gärna ha urostomipåse. På det sättet kan vi tömma påsen smidigare och underlätta tömningar på nätterna. Jag hittade äntligen den bästa påsen som sitter väldigt bra, lossnar inte och  skadar inte huden. Det blev Dansac urostomi påse och all info om den finns här. Lite tillbehör behöver man ha vid stomibyte som ringar, sprej eller WBF servetter, kompresser.
Idag kan jag säga att jag kan massor om stomin,  hur man tar hand om knoppen, huden, bränner bort granulome osv. Och jag är så stolt över det. Jag gör det bästa för älsklingen och anpassar saker efter hennes behov.
Vi var i badhuset idag och det gick fort och smidigt att byta påsen även om vi inte var hemma i den bekväma och smidiga miljön. Stort TACK till den personen som uppfann dem för att tack vare honom/henne kan min älskling ha allt. Men först och främst kan hon leva. Så TACK SÅ MYCKET!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar