fredag 6 mars 2015

Klara, färdiga...... VÄNTA

I onsdags gjorde vi sista undersökningar inför transplantationen. Och jag slutar aldrig bli förvånad över Lisas provresultat. Allt är i topp skick, även tandläkaren tyckte att vår mun var fantastisk hel och  ren. Om man skulle kunna borste ifrån Lisas grundsjukdom, hade man knappt kunnat säga att hon var mycket sjuk. Men det är hon och vi inte kan göra någonting åt det. Up och down. Är lite ledsen idag över allting, det var jag i onsdags med. När jag var på hockey med Alex, alla föräldrar stod och pratade med varandra, nästan alla i alla fall, vissa skrattade, andra - bara tittade på sina barn. Och jag kände mig så sjukt ensam och liten. Jag förstår ju att de  kände varandra sedan tidigare, de pluggade tillsammans eller jobbade på samma ställe. Fast det hjälpte inte alls, jag var ändå ledsen och kunde inte hjälpa mig att strunta i det. Vissa dagar mår man bättre, vissa mår man sämre. Det gör Lisas kropp med. Och därför behöver hon nya organ innan hon mår så dåligt att det kan bli för sent.
Ibland tappar man bort sig själv och det är svårt att hitta tillbaka. Det var bara två dagar sedan jag var på topp och kände mig glad och lycklig. Det vände snabbt, utan varning. Det var nog det menade Lisas sjuksköterska, när vi sågs sist. Att även om man accepterar läge och lär sig att leva i väntan, kommer man nå botten vissa perioder för att det inte lätt att vara glad hela tiden när man egentligen vill bara gråta.
Min medicin för idag - hämta Alex tidigare från skolan, få mamma - Alex tid, köpa skor till honom, ta en lunch och bara vara en stund.


Jag ska vara nära dig dag och natt
Tills vi tar oss hem igen, älskling min,
Jag ska dela med dig gråt och skratt
Resten av mitt liv, förevig din.





Att man 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar